Vrijdag 13-05 - Woensdag 18-05 - Reisverslag uit Letsitele, Zuid-Afrika van Stef Westerik - WaarBenJij.nu Vrijdag 13-05 - Woensdag 18-05 - Reisverslag uit Letsitele, Zuid-Afrika van Stef Westerik - WaarBenJij.nu

Vrijdag 13-05 - Woensdag 18-05

Door: Stef

Blijf op de hoogte en volg Stef

18 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Letsitele

Weer van alles beleefd de afgelopen dagen al weet ik niet meer precies wat welke dag was dus ik ga geen dagen vermelden maar even kort samenvatten wat ik allemaal meegemaakt en gedaan heb deze dagen.

Om te beginnen, ik ben op zondag op een excursie geweest met 14 anderen van Riverside. We zijn op de panorama tour geweest. Dit was een tour langs verschillende plekken waar je een geweldig uitzicht hebt over het Afrikaanse landschap. Het was wel veel in de auto zitten maar we hebben wel prachtige landschappen gezien en het is ook gewoon leuk om rond te kijken terwijl je in het busje zit. Onderweg wilde vervet monkeys tegen gekomen en heel veel wilde koeien. Op het eind van de panorama tour kwamen we uit bij "the big swing". Dit was een soort van bungeejump van 110M. Eerst val je achteruit een gigantisch stuk omlaag en daarna swing je als een schommel door de lucht heen en weer. Ik heb hoogtevrees dus heb me er niet aan gewaagd, het leek me vreselijk om me daar vanaf te laten vallen. Er zijn ook mensen dood gegaan door the big swing dus ik ben lekker blijven kijken. (foto's bijgevoegd)

Tijdens de panorama tour kwam ik heel toevallig iemand tegen uit mijn klas! Dat was wel even apart om iemand die je kent te zien ergens random in Zuid-Afrika.

Verder heb ik vrijdag en zaterdag op middles gestaan in de ochtend van 7 tot 9 wat niet zoveel inhoud. Je hoeft alleen de hekken van de buitenkant schoon te maken en het verblijf zelf word schoon gemaakt door de Afrikaanse werknemers hier. Als ik daar klaar was moest ik helpen bij food prep wat ik in een eerdere blog al vermeld heb.

Nu ik hier al een tijdje ben heb ik de taken van overdag allemaal al gehad.
Je moet ongeveer 4x per week harvesten met een lompe machette grassen hakken. Verder kun je op monitoring staan wat inhoud dat je een aap kiest en die 1 á 2 uur volgt en om de 2 minuten opschrijft wat die allemaal aan het doen is. Ook is 1 van de taken food prep in de middag wat apen voeren inhoud en eten klaar maken. En dan is er nog baby duty wat een hele klus is.

Baby duty houd in dat je al om 06.15 aanwezig moet zijn om de baby aapjes de luiers af te doen en schoon te maken. vervolgens geef je ze een flesje met melk erin om ze te voeden. De rest van de dag na het ontbijt is het echt geweldig om baby duty te hebben. Je moet bijvoorbeeld terwijl de rest aan het werk is met je groepje in 1 van de 3 baby verblijven zitten en de aapjes aandacht geven. Je wordt dan van alle kanten besprongen en ze klimmen allemaal in je shirt enzo, dat is echt leuk om te doen. Verder worden de baby's elke week gewogen waar je bij moet helpen als je op baby duty staat voor die dag, en ze worden gewassen wat een heel gebeuren is. Sommige vinden het fijn om gewassen te worden maar anderen gaan helemaal gek doen.

Dinsdag had ik kiwi duty. Kiwi is een hele kleine baby baboon die altijd tussen de vrijwilligers is. Omdat Kiwi nog zo jong is moet er non-stop op gelet worden. Dus Kiwi loopt altijd een beetje rond tussen iedereen en doet lekker vervelend. Maar ik stond maandag dus op Kiwi wat betekend dat ik de verantwoordelijke voor haar ben. En normaal is dat heel leuk, als je een meisje bent. Kiwi haat namelijk mannen en het heeft iedereen die hier komt die mannelijk is ongeveer 3/4 weken geduurd voordat die aan je gewend is. Kiwi is dus nog heel bang voor mij en ik moest haar de hele dag de fles proberen te geven en overal mee naar toe nemen wat bijna onmogelijk was. Elke keer als ze iemand zag rende ze eropaf en moest ik er weer achteraan vangen. Je hoeft niet mee te doen aan de middag taken omdat je op de aap moet passen dus je hebt wel een relaxte dag met je baby aapje. Als je Kiwi hebt op een dag slaapt ze ook bij je in de kamer de nacht ervoor wat heel verschrikkelijk kan zijn. Ik had het geluk dat ze de hele avond heeft geslapen maar het gebeurd ook vaak dat ze de hele avond loopt te krijsen en dat je bijna geen slaap krijgt. Je moet ook 18.30 naar de "dorms" (slaapplekken) om op kiwi te letten, maar er waren een paar meer mee gekomen dus dat was wel gezellig.

Verder gaan we elke dag naar een plekje in het bos waar het zwembad is om daar met de apen te chillen. Hier kunnen ze dan lekker rondlopen en ouwehoeren met elkaar en met ons. Dit is een geweldig gebeuren. Zodra je de deuren openzet van het verblijf moeten we in een snelle pas naar het weggetje lopen en dan een stukje rennen zodat ze ons allemaal volgen. Als je achteraan loopt ben je de klos en heb je 6 baboons om je heen hangen en wordt het heel lastig lopen. In totaal zijn het 11 baby baboons. "Allen" is de grootste baby baboon met een litteken onder zijn oog, en deze baboon is helemaal gek van mij. Zodra die de kans heeft bij mij in de buurt te komen doet die dat ook. Dus als we naar het zwembad lopen komt Allen altijd gelijk aan mijn been hangen zodat ik hem omhoog til en mee neem. Op de weg naar het zwembad lopen de apen met ons mee of zitten ze op ons, en omdat ze graag bij elkaar en ons blijven lopen ze niet weg. Ze pakken wel alles af van je wat ze te pakken kunnen krijgen. Dus ik moet er altijd wel op letten dat er niet opeens een aap met mijn pakje peuken vandoor gaat. De baboons luisteren verbazingwekkend goed maar blijven natuurlijk eigenwijs, het blijven apen.

Op 1 van de afgelopen dagen waren er ook baboons gespot rondom de slaapplekken, we dachten eerst een groep maar het was 1 baboon die blijkbaar weet hoe die uit main-camp moet komen. Dit was een chaotisch moment en we moesten ons met zijn allen opsluiten in de kantine. Een aantal medewerkers gingen met honden erheen om de situatie te checken en om te proberen het dier bij de slaapplekken te verjagen. We hebben een tijdje opgesloten gezeten in de kantine en op gegeven moment mochten we er weer uit. Het was wel even aan paniek momentje.

Vandaag was ik op het toilet bij de slaapplekken en opeens hoorde ik baboon geluiden rondom het toilet. Ik was daar in mijn eentje dus dacht o god wat moet ik nu doen. Ik was een tijdje opgesloten op het toilet omdat ik er niet uit kan in verband met de baboons. Op gegeven moment hoorde ik niks meer en ben ik snel naar mijn slaapplek gegaan om me daar op te sluiten. Toen ik de deur van de wc open deed schrokken de baboons daarvan en renden ze een stukje verder weg. Maar ze bleven in de buurt dus ik heb me opgesloten in de slaapplek. Hier heb ik een tijdje gezeten tot ik ze niet meer zag en ben toen snel terug gegaan naar de rest. Dit was wel een groep wilde baboons dus ook gelijk een stuk gevaarlijker, en het waren grote baboons.

We zitten 's avonds na het eten vaak rondom het kampvuur met zijn allen gezellig te drinken, dit is echt een relaxt einde van de dag elke keer en echt heel erg gezellig. Beetje drinken, beetje marshmallows eten en een beetje dom lullen van de alcohol.
Het grote deel hier is vrouwelijk wat zeker geen probleem voor mij is. (:

De afgelopen dagen zijn er vrijwilligers weggegaan omdat hun tijd erop zat en ook weer nieuwe vrijwilligers bijgekomen wat zorgt voor een leuke variatie en je leert veel mensen kennen van veel nationaliteiten.
Terwijl ik dit aan het typen was kwamen er ook 2 nieuwe mensen binnen waarvan 1 Nederlander, heuj!

Het is wel echt zwaar om elke dag om 7uur aanwezig te zijn aangezien je ook geen weekend hebt, je bent elke dag eigenlijk wel druk.

Morgen ga ik met een groep van hier naar het Krüger Park en dan kom ik vrijdags weer terug, heel veel zin in!

Nu ben ik wel weer even klaar met typen dus ik houd het hierbij. Ik probeer de blog zoveel mogelijk updated te houden maar er is gewoon niet elke dag kans om dit te doen. Vandaag was ik de afternoon off dus vandaar dat ik nu mooi de tijd heb om dit te typen.

  • 18 Mei 2016 - 16:24

    Rolf Westerik:

    Stef dit was weer een supergaaf verslag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stef

Actief sinds 08 Mei 2016
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 2963

Voorgaande reizen:

08 Mei 2016 - 07 Juli 2016

Zuid-Afrika stage

Landen bezocht: