Dinsdag 31-05 - Woensdag 08-06 - Reisverslag uit Letsitele, Zuid-Afrika van Stef Westerik - WaarBenJij.nu Dinsdag 31-05 - Woensdag 08-06 - Reisverslag uit Letsitele, Zuid-Afrika van Stef Westerik - WaarBenJij.nu

Dinsdag 31-05 - Woensdag 08-06

Door: Stef

Blijf op de hoogte en volg Stef

08 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Letsitele

Mijn laatste week in riverside was ook weer geslaagd. Er waren helaas veel mensen vertrokken maar ook weer veel nieuwe mensen bij gekomen. Doordat er veel mensen waren vertrokken behoorde ik bij de mensen die al langer op het bedrijf waren. Dus nu was het allemaal andersom en kon ik mensen alles uitleggen hoe ze dingen moesten doen als ze iets niet wisten.

Veel tijd doorgebracht met alle dieren en wat extra aandacht aan Allen gegeven, dit was immers mijn laatste week en het afscheid kwam dichterbij.

De laatste dagen waren wel moeilijk, dit omdat de gedachte door mijn hoofd ging dat ik binnenkort afscheid moest nemen van deze geweldige plek.

Zondag stond ik op baby's waardoor ik nog mooi tijd heb kunnen doorbrengen met alle baby apen. Op het eind van de middag lang in Monty gezeten met de baboons voor de laatste keer. Heletijd met Allen gezeten. Allen was van de baboons echt de slechtste klimmer, als je deze baboon vast had dan had je hem echt vast, hij klampte zich niet aan je als die aan je buik hing of als je hem mee nam naar de rivier.
Toen ik voor het laatst uit het verblijf van de baboons ging voelde ik me echt zwaar kut. De baboons en vooral Allen niet meer knuffelen. Het rare was dat toen ik er toen uit wou, Allen zich krampachtig aan me vasthield waardoor ik hem niet van me af kon krijgen. Dit had die nog nooit gedaan. Hier werd het alleen maar moeilijker van om afscheid te nemen en voelde ik toch een speciale band tussen hem en mij.

Maandag heb ik in de ochtend nog geholpen. Toen de laaste beetjes ingepakt die ik de dag ervoor nog niet had ingepakt om me klaar te maken voor het volgende project.

Ik had zondag mijn kleren onder de douche gewassen omdat de elektriciteit er tot 6 uur 's avonds uit lag waardoor het niet in de wasmachine kon. Deze kleren hingen nog buiten maar dit was zo ingepakt.

Tegen half 10 was het zo ver en moest ik afscheid nemen van Riverside, de apen en de mensen op het bedrijf. Ik hield me sterk tot ik de zoon van de eigenaar, Mias, een knuffel gaf om gedag te zeggen. In de tijd dat ik daar was ben ik zo gehecht aan die man geraakt en vond ik het dus ook vreselijk om afscheid te nemen.
Wel heeft hij beloofd nog naar Nederland te komen om mij en een aantal andere stagiaires daar weer te ontmoeten. Hij wil dan ook persé dat ik mee ga met hem naar een gay bar maar dat zien we dan wel weer haha...

Toen ik weg was bij Riverside ben ik naar Gravelot gebracht waar ik opgepikt werd door de mensen van Askari. Vervolgens hebben we geluncht. Hier heb ik een baconator besteld met DOUBLE UP, dit hield in dat alles op de burger verdubbeld werd. Dit was echt overheerlijk, ziek veel bacon en burger. Daarna hebben we 2 mensen afgezet op het vliegveld en nog 3 andere nieuwe vrijwilligers opgepikt. Hierna zijn we naar het bedrijf gegaan.

Toen we op het bedrijf waren hebben we een kort rondje gereden over door een klein deel van het gebied en zijn we ergens gestopt en hebben we een biertje erbij gepakt, met leeuwen geluiden op de achtergrond op de hoop dat we ze nog zouden zien. Helaas bleef het bij geluiden.

Op dinsdag hebben we om 7 uur in de ochtend eerst een lecture gehad over wat het bedrijf inhoud en vervolgens hebben ze ons de takenlijst uitgelegd met de dagelijkse taken die moeten gebeuren zoals eten koken, zwembad schoon maken (ja we hebben een zwembad), temp. en wind meten, etc...

Hierna hadden we lunch en hebben we daarna uitleg gekregen over hoe we de jeep moesten controleren in de ochtend of er niks verkeerd aan was. Je wil natuurlijk niet midden in het natuurpark ergens vast komen te staan met leeuwen, cheetahs en neushoorns om je heen.

Hierna hebben we een game drive gedaan wat inhoud dat we rond rijden voor 3 á 4 uur en alle dieren die we zien tellen. we willen dan weten hoeveel dieren we zien, welk geslacht en de leeftijd van de dieren. Dit is echt super om te doen en is een soort van een kleine kruger trip :)

De slaapplaats waar we zijn is ook echt heel mooi, het is in het park omheind door een hek, terwijl de dieren om het kamp heen lopen. We hebben een huis waar ik moet 4 andere vrijwilligers in slaap en dus ook een zwembad in het kamp. Vergeleken met Riverside is dit een 5 sterren hotel.

Woensdag (vandaag) hebben we in de ochtend een lecture gehad over de verschillende dieren die hier voorkomen en verschillende problemen waar ze tegen aan lopen. Ook is ons veel verteld over stropers en wat die allemaal voor schade aanrichten. Hierna wouden we eigenlijk in het buffalo breeding camp gaan verven maar toen we onderweg waren kregen we een melding van aan mannelijke olifant die gespot was die daar niet hoorde te zijn. Toen zijn we daar heen gereden omdat we moesten kijken wat de situatie was. Er was daar een groep van 8 olifanten waarvan we het geslacht en de leeftijd moesten uitvinden. Hier hebben we een lange tijd gestaan de olifanten observeren, toen we daar uiteindelijk klaar waren was het al een stuk later en was het al te laat om te verven, dus zijn we terug gegaan naar het kamp.

Na de lunch hebben zijn we naar een gebied in het reservaat gegaan dat ze er nieuw bij hebben gekocht. Hier moesten we hekken weghalen die bestonden uit palen verbonden door prikkeldraad. Wij moesten dus al het prikkeldraad doorknippen en oprollen. Hier heb ik zo veel krassen en sneeën op mijn benen aan over gehouden, en ik ben nog maar net begonnen hier ;D
Maar dit hebben we natuurlijk allemaal over voor de dieren ^^

We gaan nu Blood lions kijken, een documentaire over canned hunting. Dit is een verschrikkelijke manier van jagen waar leeuwen en andere dieren voor gefockt worden op vreselijke manieren puur om vervolgens neer gemaaid te worden door jagers. Er zijn goede manieren van jacht maar dit is een verschrikkelijke manier en hier zal ik zo meer over leren.

Dus ik stop nu met typen want er word op me gewacht haha.

Heb al veel foto's gemaakt hier maar deze zal ik binnenkort proberen up te loaden. kijken of het internet hier wel normaal foto's upload.

  • 08 Juni 2016 - 22:04

    Rolf Westerik:

    Mooi verslag stef

  • 08 Juni 2016 - 22:43

    Laura:

    Een heel groot verslag! Weer goed om te lezen.

  • 12 Juni 2016 - 10:32

    Henriëtte :

    Zo te lezen gaat 't daar ook goed komen.
    Groeten van de soefjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stef

Actief sinds 08 Mei 2016
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 2952

Voorgaande reizen:

08 Mei 2016 - 07 Juli 2016

Zuid-Afrika stage

Landen bezocht: