Zondag 22-5 - Maandag 30-5 - Reisverslag uit Letsitele, Zuid-Afrika van Stef Westerik - WaarBenJij.nu Zondag 22-5 - Maandag 30-5 - Reisverslag uit Letsitele, Zuid-Afrika van Stef Westerik - WaarBenJij.nu

Zondag 22-5 - Maandag 30-5

Door: Stef

Blijf op de hoogte en volg Stef

30 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Letsitele

Tijdje geleden dat ik een blog heb gepost omdat het redelijk druk is qua werk en het internet is hier natuurlijk ook beperkt.

Afgelopen weken alle taken die in eerdere blogs beschreven zijn weer gedaan.

Ik weet niet wat het probleem is met mij maar iedereen komt normaal terug van harvesten, maar zodra ik ben wezen harvesten zitten mijn handen onder de sneeën en onder het bloed. Geen grote sneeën natuurlijk maar toch weer overal van die stomme bloedplekjes.

Bij het kampvuur een aantal dagen geleden mijn vinger gebrand omdat ik dacht dat ik goed was met vuur... Mooie blaar aan overgehouden.
Gelukkig is 1 van de vrijwilligers een zuster en is de zoon van de eigenaar hier een dokter.

Veel tijd doorgebracht in de verblijven van de baby vervets en de baby baboons, dit blijft elke dag even mooi en dit zijn geniet momentjes. De verblijven van de vervets heten Georgy's en Emstress. De vervets in beide verblijven zijn even oud (ongeveer 4/5 maand) maar in Georgy's zitten de vervets die hoger in rank staan, dus ook agressiever zijn. In Emstress zitten dus de lagere gerankte vervets. Om deze reden willen de meeste mensen eigenlijk liever niet in Georgy's omdat die nogal bijterig en wat agressiever kunnen zijn. In Emstress ben je grotendeels veilig voor dat. Ik zelf vind het in Emstress en Georgy's geweldig, het heeft allebei zo zijn charmes.

Monty's is het verblijf van de baby baboons. Ik vind de baboons zelf leuker dan de vervets omdat je je daar meer aan kunt binden. Vandaag een handafdruk genomen van 1 van de baboons, Allen, op een A4tje. Hier ga ik (hopelijk) vrijdag een tattoo van laten zetten op mijn linker borst. Dit is op de plek van mijn hart maar dat is niet perse de reden waarom ik hem daar neem, vind het gewoon een mooie plek voor een tattoo. Dit zal een mooie herinnering zijn voor de geweldige tijd die ik hier heb.

Vandaag zijn er 6 mensen vertrokken omdat hun tijd erop zat, en dat afscheid nemen was echt naar. Je raakt ze verbonden met alle mensen hier omdat je 24/7 bij elkaar bent en met elkaar bezig bent. Dus als er dan een aantal gaan die je goed kent is dat gewoon kut. Veel mensen werden emotioneel, maar het positieve is dat er ook weer een stuk of 10 bij zijn gekomen.

Van die 10 is er een groep van 5 mensen samen gekomen waar ik en vele anderen niet zo blij mee zijn. 2 vrouwen met 3 kinderen, kleine kinderen... Deze kinderen zijn dus ook opgedeeld in groepen en je hebt er echt helemaal niks aan. Ze klungelen maar een beetje rond en weten totaal niet hoe ze tegenover de apen zich moeten gedragen. Veel van de taken kunnen ze ook gewoon niet doen omdat het te zwaar is of omdat het gewoon te gevaarlijk is met de apen. Ik ben benieuwd hoe het gaat met die kinderen de komende week dat ik er nog ben...

Ik ben ook voor een 2e keer naar het kruger park geweest omdat dit gewoon geweldig is. Nu nog meer dieren gezien dan de eerste trip en dat was geweldig. Op dag 1 hebben we de big 5 gezien (olifant, buffel, neushoorn, luipaard en de leeuw) en natuurlijk meer. Op dag 2 hebben we voor 11 uur 's ochtends als 4 van de big 5 gezien maar helaas die dag geen luipaard kunnen vinden. Wel hebben we beide dagen hyena's gezien wat echt super nice was. Ook had ik de vorige keer niet de luipaard en neushoorn gezien terwijl ik die juist graag had willen zien, vooral de neushoorn. Ik was dus super exited toen we eindelijk een neushoorn vonden op dag 2, en 2 neushoorns samen op dag 2! Ik zal een aantal foto's toevoegen van de 250+ foto's die ik gemaakt heb op deze 2 trips.

Elke zondag avond hebben we Riverside awards. Iedereen krijgt dan ergens een "award" voor. Dat is gewoon een papiertje maar het gaat om de lol ervan. Sommige zijn bullshit awards en sommige betekenen wel wat. Ik heb een award voor ergste homofoob (de zoon van de eigenaar is homo) maar dat was natuurlijk een joke award. Gisteren kreeg ik een award voor best animal spotter, vanwege kruger park. Degene die mee ging vanuit Riverside is ook een bevoegde guide in kruger park, en hij bleef maar zeggen tegen iedereen dat ik de beste animal spotter was die die ooit gezien heeft :) Dat is natuurlijk niet verkeerd om te horen van iemand die meer dan 50 keer naar kruger is geweest.

We hebben hier 6 honden op het bedrijf (Duke, Penny, Prins, Bella, Lady en Chloë) en deze dieren zijn echt geweldig. Duke, Penny en Prins zijn 3 grote honden die het terrein bewaken. En als we 's avonds terug gaan naar de dorms, onze slaapplekken, komen Duke en Penny altijd met ons mee. Dit is handig voor als er bijvoorbeeld wilde baboons bij onze slaapplekken zijn.

Ik blijf me erover verbazen hoe snel je je aanpast op het engels, bij vele zinnen die ik hier heb getypt heb ik lang moeten nadenken hoe ik het ook alweer schreef en hoe de zins opbouw ook alweer in elkaar zit. Al mijn gedachten gaan ook in het Engels en ik kan heel goed met iedereen communiceren nu. Natuurlijk weet je zo nu en dan een woord niet wat je wil zeggen of wat iemand anders zegt maar dat snapt iedereen gewoon en helpen je daarbij.

Heb nog steeds een geweldige tijd hier en vind het heel jammer dat ik volgende week alweer weg ga hier. Geweldige mensen en dieren hier en de sfeer is heel goed. Natuurlijk heb ik nog 4 weken stage ergens anders om naar uit te kijken, en ben heel benieuwd wat ik daarvan moet verwachten en hoe dat gaat worden.

De dagen zijn wel vermoeiend omdat je 7 dagen per week 7 uur of 6.15 uur aanwezig moet zijn, dus je kunt nooit uitslapen eigenlijk. Ook zijn de douches koud als er te veel mensen voor je zijn geweest. Dit is steenkoud aangezien je in de buitenlucht doucht.

Gister avond zijn de eigenaren terug gekomen, hun had ik nog niet ontmoet. Ze waren naar Nederland geweest op vakantie en hebben daar ook nog verschillende ex vrijwilligers ontmoet.

Vandaag was ik ook lekker off waardoor ik dus de tijd had om een mooi verhaaltje te typen voor mensen die geïnteresseerd zijn :) Nu ben ik weer even out of inspiration... :(

  • 30 Mei 2016 - 17:49

    Yvonne :

    Tattoooooo???

  • 30 Mei 2016 - 18:53

    Laura:

    Weer een mooi verslag, altijd leuk om te lezen.

  • 30 Mei 2016 - 19:28

    Rolf Westerik:

    Mooi verslag Stef

  • 30 Mei 2016 - 20:36

    Henriëtte :

    Mooi verslag, je volgende stage zal ook wel lukken

  • 01 Juni 2016 - 20:18

    Oma En Opa:

    Stef wat geweldig dat je zo veel plezier hebt gehad van de tweede keer kruger parkMooie verslagen stuur je ons. Ik hoop als je terug bent toch nog wat Nederlands kunt.

    Die tattoo moet je nog maar eens heel goed over nadenken en als je het doet niet zo,n hele grote laten zetten,we zien het wel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stef

Actief sinds 08 Mei 2016
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 2951

Voorgaande reizen:

08 Mei 2016 - 07 Juli 2016

Zuid-Afrika stage

Landen bezocht: